Sista dagen, lite sådär i magen.

2013-12-19
Då börjar resan lida mot sitt slut, vår hemlängtan smyger sig allt närmare medan en del av oss fortfarande vill vara kvar. Det har varit en lång, händelserik och sjuhelsikes rolig resa med båda glada och bittre miner, men mest glada förstås.

Igår skulle vi ta oss ifrån Khao Lak till Surat Thani för att sedan ta tåget till Bangkok där vårt redan bokade hotel (med pool så att vi kan ta vara på även den sista dagens soltimmar) finns. Bussen vi skulle ta, skulle enligt order komma kl 4. Vi börjar lära oss lite hur dessa thailändare fungerar så vi kör säkert nu, vill ju inte missa flyget, så vi gick dit till halv 4 för att verkligen hinna. När vi väl kom dit så hade bussen redan varit där, för sisådär 5 MINUTER sedan. Vi fick reda på av taxigubbarna att näst och sista buss kommer kl 5 så vi måste vara beredda, missar vi den måste vi ta en av deras taxi för 4ggr pengarna. Där satt vi i den stekande eftermiddagssolen och väntade i 1,5h. Inte kunde den också vara 35 min för tidig nej. Men i alla fall, 4-5 timmars bussresa väntade. Ganska behaglig resa och 3h senare var vi framme, antog vi. Lite för tidigt men dom kastade av oss mitt i någon stans där vi inte riktigt visste vart vi var, men dom pekade ju vart vi skulle gå så varför oroa oss. Ca 1km längre bort hittar vi tågstationen och vårt bokade tåg ska gå vid 23.30, får reda på att det är minst 20min försenat så då bytte vi till ett tidigare tåg som var 1,5h försenat. Runt 21.45 lägger vi oss i sängarna på tåget och 12h senare var vi framme i Bangkok. Då alltså 1,5-2 timmars försening. Och vi trodde att vi visste hur thailändare fungerar, pytts. Taxi till hotellet (den höll i alla fall tiden, för det fanns inte mycket tid att hålla men ändå) och här har vi legat och lapat sol hela dagen, passade även på att ta varsin sista, billiga och sköna massage innan vi ska upp kl 03,30 imorgon för att hinna med flyget 06,10 to Bejing, lite fel håll men det känns skoj!
Det börjar närma sig, snart så, Julgodis, here we come!

Herr Rocka!

2013-12-16
Idag har vi varit ute och dykt våra sista dyk för denna resa och det kunde inte sluta bättre!! På det sista dyket såg vi nämligen en stor Manta Ray!! Vi hade letat hela första dyket (alla hade såklart sett två stycken och vi såg ingen alls..) och hela andra. Båda dyken var på 1 timma så i två timmar har vi tittat ut i det blå, men också försökt att hitta andra små fiskar som simmar omkring och det såg vi gott om. När det andra dyket var på väg att ta slut och vi gjorde vårat säkerhetsstopp på 5 meter hade Sofie redan gett upp och börjat sända en rad olika svordomar upp till Gud för att vi missade den. Men ICKE SA NICKE SA GUD, för där kom denna mäktiga Manta simmandes med några fiskar som tog snålskjuts på ryggen. Så stor, så mäktig och så graciös den var i vattnet!! I det ögonblicket önskade man verkligen att man hade mer luft kvar i tanken och kunde stanna kvar i vattnet och gå ner på djupet igen. Som tur var hann vi se samma Manta igen, lika lugnt som förut simmande den samma väg tillbaka, det såg nästan ut som att den hade lämnat av någon fisk som först simmade med på ryggen. Precis som en taxi. Vi båda satt och log på vägen tillbaka och var så fascinerade, för det är såna här dyk som gör att man fortsätter dyka!

Imorgon vankas det stranden för fulla muggar, upp med tuppen och ta frukosten i handen för nu gäller det att lapa sooool! Vi åker ju hem redan på fredag morgon! Vart tar tiden vägen?

Nästan ensamma på stranden, perfekt för att kasta frisbee och spela strandtennis utan att oroa sig att träffa någon i huvudet. Eller så väljer man att läsa en bok...

Här simmade vi ner till 18 m och kollade lite närmare på stenens vägg. Häftigt med många invånare en sten kan ha!

Bilden är ifrån Google, vi hade inte med våran kamera eftersom den har börjat ge med sig lite. I samma dykgrupp hade ett par från Hong Kong en snäppet bättre kamera och dom lovade att skicka alla bilderna dom tog på Mantan. Kan ni tänka er vad häftigt det var??

Khao Lak

2013-12-14
Det höll på att inte bli någon utflykt i måndags, 5000 bath höll på att gå i stöpet för oss eftersom taxin var försenad i 1 1/2 -2 timmar och vi höll på att ge upp hoppet. Vi hade lite problem med damen som vi bokade med eftersom hon inte riktigt kunde engelska så bra, men hon skrev tydligt upp att kvart över 7 hämtar taxin er. Den skulle hämta Jennie och Tobbe först eftersom vi inte bor på samma ställe, och vi stod där och väntade och väntade och väntade. Efter 50 min tröttnade vi på både att vänta och thailändaren som tyckte att vi kunde åka med honom istället så vi gick bort till Jennie och Tobbe. Där väntade vi ett tag till på taxin och så ett litet tag till. Tillslut kom den och skyllde på trafiken. Pfft säger vi, dom försov sig! Eller så hade damen som inte kunde så mycket engelska glömt att boka.
Efter 2 timmars skumpig minivansresa så var vi framme vid en apgrotta. Namnet var lite konstigt eftersom vi inte såg en enda apa, men däremot massor av fladdermöss. Och hundar. Senare bar det iväg till elefantridning, vattenfallstittning, forsränning, zipline, atv körning och lite elefantpussning. En rolig och händelserik dag som tog all vår energi, så på kvällen somnade vi alla fortare än kvickt efter en varsin stor  pizza!
Dagarna efter stod det strandhäng på schemat, fast det blev mestadels plask och lek i havet, vågorna var perfekta.

I torsdags testade vi på nattlivet i Patong, vilket var en upplevelse i sig...

Idag (lördag) lämnade vi Jennie och Tobbe kvar i Kata och åkte till Khao Lak som ligger en bit över Kata. Började med att åka en "buss" i ca 1 timme, bussen liknade mer en djurtransport med stålränder på sidorna och full av folk som trängdes därbak. Sedan taxi, sedan minivan och sedan buss, sen var vi framme i Khao Lak. Nu slappar vi lite på hotellrummet men ska snart iväg och lokalisera stranden, sen ta en massage och sen äta. Ska bli gött.

Nu är det inte många dagar kvar innan vi når svensk mark igen men ha det så bra så länge!

Lunch på stranden!
Åt en så nära efterrätt man kan komma från Nobelmiddagen.

Lånade poolen hos Jennie och Tobbe. Joel flyter för första gången utan att sjunka med benen!

Solen

2013-12-08
Nu är vi, för er som inte vet, i Phuket. Närmare bestämt i Kata som ligger i Phuket. Kom hit i fredags och det är här Tobbe K och Jennie K håller hus så vi hänger med dom på dagarna. Även solen har hittat hit för det är fasen vad varmt det är. Men så skönt! Började dock med dåligt väder första dagen, lagom till andra när det blev skinande solsken så lägger sig Sofie sjuk. Blev dock några timmar på stranden så det var riktigt starkt gjort av henne! Själv la jag mig inte förens på kvällen och där låg vi i sängen med Coca-Cola och julkalendern medan vi varvade på toan. Då fattade jag inte hur hon kunde vara på stranden på dagen för fasen vad man inte mådde bra.. Idag mår vi dock bättre, aptiten börjar komma tillbaka och man är piggare, dock är Sofie inte riktigt helt hundra men hoppas det är över imorgon. Vi fick en heldag på stranden så det var härligt, avslutade dagen med en middag och lite kortspel med dom andra.

Imorgon blir det en heldags utflykt med Tobbe och Jennie. Vi ska bege oss någonstans och göra någonting. Vi bokade så att vi ska få rida elefanter i djungeln, bada i vattenfall, paddla i en fors och kanske köra fyrhjuling och kanske lite till, men man kan aldrig vara säker så vi får se vad det blir av. Skoj ska det bli iallafall.
Kata beach

Sol och bad på Phi Phi

2013-12-05
Nej vi har inte gått och dött om någon tror det, vi har heller inte glömt att skriva. Det är bara solen som inte kommer fram på den här jäkla himlen i Thailand och då gör inte vi heller vårt jobb.. Eller, solen gör väl egentligen sitt jobb, det är snarare dom där förbaskade molnen som gör ett uselt arbete och bara är i vägen för oss och den där stekande hettan som solen bjuder på. Och regna klockan 4 varje dag ska dom också envisas med. Meeen lite sol får vi iallafall. Brunare har vi blivit och håret på benen blir allt vitare (det blir thailändarna helt lyriska av, jag har jäkligt vitt hår på benen och alla brister ut i ett "åååh, woow" och måste känna lite som om jag vore något spektakel eller exotiskt. Men det är ganska kul) och vi har det rätt bra på stranden med alla andra tusen svenskar ändå. Vi befinner oss just nu på Phi Phi, ett par öar som ligger en bit utanför Krabi och en lika lång bit innanför Phuket som vi ska till snart för att träffa Tobbe K och Jennie. Det ska bli riktigt skoj att hänga lite med dom, åker förmodligen dit på fredag, men det blir säkert någon annan dag eller annat ställe för dem delen, vi vet ju hur bra vi är på att ändra oss. Iallafall, till Phi Phi kom vi igår (tisdag) och som sagt så är det mycket svenskar, en riktig turist ö med  mycket festande på kvällarna. Mycket fin ö med härlig omgivning av turkost vatten, berg och massa små öar. Fint fint, det var även hit vi åkte för att dyka förra veckan om vi missat att säga det. Igår kväll träffade vi på två bekanta svenskar, Erik och Petter, som vi träffade på Langkawi. Det blev en rolig och skön festkväll med dessa grabbar, bla lite beerpong som såklart jag och Soffan vann! Även en vindögd, ful men ändå rätt snygg och något konstig men ändå brudmagnet till fransk bulldog sprang runt inne på krogen. Populär var han och att bli klappad tyckte han om så varför inte. Idag vart det lite mer (bakis) häng på beachen,  magiskt ställe och är man lite bakis så behöver det inte vara 35 grader och soligt hela tiden.

Över 2 månader har gått, minst 1000 förfrågningar om vi vill ha massage, svarat nej tack runt 700 gånger och bara vandrat vidare helt trötta och nästan arga på den där frågan de resterande gångerna. Hur dumma är vi egentligen? 2 månader i dessa länder där en massage är 10 gånger billigare än i Sverige, säkert även 10 gånger bättre och vi har inte tagit någon ännu! Ajajaj. Vi kände att det behövdes en ändring och det var snabbt. Gick rakt på sak och tog i lördags en "riktig" Thai massage. Blev smått varnade om att det är lite hårt, lite knäckande och kan göra lite ont. Brydde oss inte och tog den ändå, riktigt jäkla skönt var det och timmen bara flög iväg! Bra nypor hade dom för fasen vad dom kunde trycka, trodde vi.. Vände man på huvudet och kollade så satt han inte alls och tryckte med händer och armar utan stod raklång och trampade både på rygg och vader. Och när dom sen sätter armbågarna på en ganska öm punkt i ryggen och nästan hänger med hela kroppsviken över en, då börjar det kännas lite smått! Han passade även på att merförsälja lite för dom där 10 kg förhårdnad jag hade på fötterna såg inte bra ut tyckte han. Vi som ändå fick dom filade för inte så länge sen, men fila fick dom göra. Men som sagt riktigt så var det riktigt skönt så massage blir det fler gånger, kanske rent av ikväll.

Var hälsad!

Vårt stammis ställe i Ao Nang, Lucky Yim.

Utsikten mellan våra ben.
Ananas på pinne. Som glass, fast godare!

27-29

2013-11-29
Onsdag 27/11
Vi åkte ut med en båt till tre andra öar, vilket var väldigt fint! Sol och vad fram till prick kl.3, då regnet kom och vi åkte hem. En ö hette Chicken Island eftersom att den är formad som en kyckling, men vi kom fram till att bör heta struts ön. För inte såg vi något kyckling huvud.

Torsdag 28/11
Ännu en härlig heldag på havet med några timmar i vattnet och resten av tiden på båten. Ca två timmar ut till Phi phi öarna med en ganska stor och, jämfört med de andra vi vart på, ganska lyxig båt blev det två dyk för våran del. Det första var ganska lyckat, dock lite dålig sikt och allmänt inte så mycket fisk som vi sett innan, men ändå bra. Äntligen våran första och efterlängtade sköldpadda fick vi se! Vilket djur i denna natur, riktigt häftigt var det. Som sagt blev det bara två dyk så när några andra var i en andra gång så var vi och några andra kvar på båten. Lite trötta sittandes ute och längst fram på båten, solen som nästan tränger sig igenom molnen, tyst och lugnt med lite vågor som skvalpar mot bergsväggarna runtomkring oss och någon båt som brummar förbi ibland. Är det något som kan kallas "fridfullt" så är det nog detta. Och utsikten med alla dessa mäktiga berg runtomkring, en strand skymtandes längre bort där filmen "The Beach" är inspelad och det fina vattnet. Detta kallas även livet! Sen att man inte behöver tänka eller göra någonting alls då allt serveras, från mat till en ihopsatta dykarutrustning och fullständig service, det gör en än bekvämare. Ett bättre sätt att spendera 9 timmar på får man leta efter.
Sen var det då dags för dyk nummer två i ordningen för oss denna dag. Ännu sämre sikt och ett cyklop som immade igen för Joel gjorde dyket till ett av de sämre, förmodligen det sämsta vi gjort men det var ändå kul att få testa på hur det är. En sjukt lyckad och trevlig dag med andra ord, kommer förmodligen göras om igen.

Fredag 29/11
Idag har det varit dåligt väder hela dagen, mulet och regnigt till och från gör det ganska svårt att hitta på roliga saker. Sofie har åkt på en förkylning så hon är lite trött och loj så det har blivit en lugn dag. Tror ändå att det är vädret som gör henne trött och sur för här blir man inte brun.
Ikväll ska vi iallafall äta middag med Felicia (vän till Joel) och hennes kille Conny (som var med oss på dykningen). De båda är dykinstuktörer här så det ska bli trevligt.
Hoppas på bättre väder och en piggare Sofie imorgon så kanske vi kan hitta på något skoj, om inte annat kanske få ligga lite i solen.

Krabi

2013-11-27
Då var den regniga, sista och lite tråkiga men ändå ganska sköna veckan i Malaysia och Langkawi över och vi förflyttar oss till Thailand. Tanken var att flyga till Bangkok för att tillbringa några dagar i staden och att sedan ta oss ner (förhoppningsvis med nattåg att sova på eftersom det tar ca 9 timmar) till Krabi och Ao Nang på västkusten. Flygbiljetten till Bangkok var bokad sen några dagar tillbaka och till flygplatsen kommer vi något tidigt eftersom vi inte hade så mycket att göra. Och just bara för att vi var tidiga, så fick vi se att flyget inte var lika tidiga som oss för det var försenat. Typiskt tänkte vi men en stund i en aggressiv men ändå ganska skön massagestol gjorde succé, Sofie skrattade så hon grät medans jag störde mig på grejen som masserade skinkorna.
Tillslut fick vi iallafall checka in, äta lite kvällsmat medans Sofie läser på aftonbladet på mobilen. "Kaos i Bangkok, den värsta demonstrationen på 10 år. Tiotusentals demonstranter tågar på gatorna." Jaha, tänkte vi, ja är det något vi inte fått uppleva ännu så är det väl "krig". Trevlig trevligt, upptäcka och uppleva var ju det vi ville göra! Straxt där efter frågade vi oss vad vi egentligen skulle göra i Bangkok eftersom våran huvudplan gick i stöpet, så vi ändrade planen och bestämde att vi försöker ta nattåget direkt samma kväll.
Trevlig flygtur med lite läsning och en sjuhelsikes blixt teater fick tiden att gå. I Bangkok kom vi enkelt och hyfsat snabbt till tågstationen där vi köpte biljetter. Det sista tåget med sovkupéer gick vid 7 vilket var lite konstigt, vi fick iallafall de sista två biljetterna på det sista nattåget som gick 22.50 så lite tur hade vi. Hade dock vart skönare med en säng dessa 9 timmar men jaja. Fram till Surat Thani kom vi, en timma försenade och att sedan hitta rätt buss till Krabi gick ju hur lätt som helst! Eller? Ja det gjorde det faktiskt.
Kl 2 var vi framme och hade även hittat boende och stranden Ao Nang. På stranden sov och badade vi resten av dagen, otroligt skönt. Förutom att svetten rann som aldrig förr.

På nattåget. Tackar mamma Lena för nackkuddarna!

Så att dom inte tappar bort oss fick vi en lapp där det står Krabi, senare fick vi en till där det står Ao Nang. Undrar om dom har lika svårt att se skillnad på oss som vi på dem.

En fullpackad minivan!

Stranden Ao Nang. Riktigt fint!!

En annan del av naturen

2013-11-20
Nu när vi bekantat oss med även denna vackra strand på Langkawis västkust så var det dags försöka ta sig runt lite på ön för att kolla in något annat än bara stranden. Vi skulle hyra en moppe för att ta oss till våra tänkta destinationer. Vi hade fått info om att butiken öppnar kl 9 och att om vi hyr moppen mellan 9 och 10 på förmiddagen så är det lite billigare. Vi gick därför dit till kl 9, ca 30 min senare kom de och öppnade butiken, bra ordning där! Vi fick iallafall moppen och började vår utflykt med att åka till "Seven Wells". Ett vattenfall som var riktigt fint. Svettiga blev vi av de ca 600 trappstegen i den stekande solen så det var skönt med ett för en gångs skull svalkande dopp, och många foton blev det. Vi tänkte även åka till, utsedd av tripadvisor, världens läskigaste hängbro men med till en början en trasig karbinbana och sedan en snålhet som hann ifatt oss så blev det aldrig av. Vi drog istället på oss dom sjukt snygga lånehjälmarna vi fått, våra egna stekarbrillor och for med världens fart på den något misstänkt trimmade scootern till ännu ett vattenfall. Nästan längst upp på ön hamnade vi och ett sjukt högt vattenfall var det, svårt att få med hela på bild. Som alltid springer tiden iväg när man har kul, eller för den delen gör en massa saker, så på vägen hem besökte vi en krokodilfarm. Vi visste inte riktigt vad vi förväntat oss men när vi väl var där så kändes det inte så bra. Ensamma eller fullsmockat, instängda och en del till synes skadade. Vi vet inte hur krokodiler lever eller hur dom här mår men deras levnadsstandard var nog ganska låg. Vi fick iallafall avsluta vistelsen med en liten matshow vilket var häftigt! Stora som hus hoppar dom en bra bit upp ur vattnet och nafsar enkelt åt sig bytet, som denna gång var små döda fiskar hängandes på en lina.

Efter dagens ca 9 mils körande var vi hemma lagom till kvällsmatdags, trodde Joel.. Nejdå, internet i en timma, lite gråtande att lilla Alicia (Amandas barn, stort grattis!!) äntligen kommit till världen och så lite dusch med tillhörande fix stod i vägen.

Idag, onsdag, trodde vi på en ny solig och härlig dag på stranden efter vårt lilla uppehåll. Meen nej, molnen har tagit över himlen och regnet gatorna. Vad vi nu ska göra får vi klura lite på och att vårt nya tillskott av en minihögtalare med 5h batteritid dör efter ca 1h gör det inte roligare. Tur att vi brukar kunna roa oss själva ganska bra, och bada går ju faktiskt att göra ändå.

Dagens fundering: Vi satt och åt en hamburgare på en restaurang, vi var väldigt noga med att säga att det skulle vara beef och inte kaninkött eftersom det fanns kaninburgare på menyn också. Efter ett tag börjar vi titta oss omkring och såg att precis bredvid restaurangen fanns det en kaninfarm där man kunde mata och klappa kaniner. Vi fick tydliga misstankar om att det var samma ägare på restaurangen och kaninfarmen..

Första vattenfallet nerifrån

Första vattenfallet uppifrån

Såja

Andra vattenfallet

Konkelbär?

Väl läst, Joel

Dripp dropp Dripp dropp

2013-11-18
Frukost serveras från kl 9am till 2pm. Det passar oss ganska bra, ingen press på att kliva upp tidigt ur sängen. Och en stoor frukttallrik på det, perfa fan!

Langkawi är en taxfree ö, speciellt på alkohol och choklad. Igår när vi strosade runt på gatorna så hittade vi två stora butiker med just alkohol och choklad. Vi blev lite frälsta, Joel över alkoholen och Sofie över chokladen, och vi funderade på hur mycket plats vi hade i väskan och vad vi skulle köpa hem. Vi kom tillslut fram till att chokladen smälter.. För att ge en inblick om hur mycket skatt vi har på alkoholen hemma så kan vi säga att här kostar 1 l Captain Morgan ca 60kr och hemma kostar den 240kr för en mindre flaska.

Det är ganska varmt här också, ca 30 grader i luften (känns som mycket mer) och ca 29 grader i vattnet så det är rätt svårt att svalka av sig. Vi svettas konstant alltså, mest Sofie, vilket känns konstigt eftersom hon fryser lättast hemma. Vi försökte svalka av oss med en glass igår, men den smälte rätt fort den med så det vart inte så lyckat, men helt klart värt ett försök!

Med en hel dag på stranden igår så blir det spf 50 idag.. Och ansiktet bakom boken.

Än så länge slår inte Malaysia Filippinerna i strandväg, men det är helt okej ändå!

Hooked on a feeling!

2013-11-16
Nu har vi haft en liten psykiskt tung period och testa våra gränser med ganska mycket som inte gått vår väg, mycket resande och inte så mycket njutande. Så nu ska vi försöka tänja lite på våra fysiska gränser också. Kan vara bra att göra när man är bortresta så pass länge och man behöver bryta den trista trenden ett tag. Vi hoppas nu därför att det på Langkawi är mycket sol, fina stränder och fint hav så att vi kan få ligga och svettas riktigt rejält i solen ett tag nu! Kroppen behöver få en riktig genomkörare. Kanske kan även ett dyk stå på listan om det finns något bra ställe, eller något annat skoj att göra. Nu sitter vi i en ganska lyxig buss och lyssnar på Hooked on a feeling med Björn Skifs, känns som en typisk semester på riktigt!

To be continued..

Bussresan på 5 timmar gick faktiskt väldigt fort. Lite musik, lite sova och lite fika så var framme i Penang runt 2 tiden där vi skulle ta båten över till Langkawi. Fick reda på busstationen att sista båten går kl 18.30 så det var ju lugnt, tog taxi till hamnen och får där reda på att båten endast går på morgonen. Så det var bara att leta efter det första och billigaste skitboendet vi kunde hitta. Så blev det också, gammalt ruckel för 70 kr natten, tur vi bara ska sova här. Eftermiddagen har bestått av lite fika och lite strosande i ett shoppingcenter. Oj vad tiden går fort när man strosar runt och virrar bort sig bland alla affärer..
08.30 imorgon åker färjan mot Langkawi, om det  inte som vanligt uppstår några fler problem. Kan också tilläggas att det ikväll blixtrar och åskar ganska ordentligt för tredje kvällen i rad. Vart ska detta leda?

Det är lite svårt att lägga om valuta tänket nu när man vant sig med fillipinska pesos. Först måste man räkna ut vad ringgit är i svenska kronor, vilket är lätt för det är bara att dubbla, sen måste vi räkna ut vad det är i Filippinska pesos för att jämföra om det är dyrt eller billigt.

Dagens handsome: Vi fortsätter på spåret snygga svenskar. Vi var i en liten butik idag och jag (Joel) köpte en väska. Efter jag betalat så pekade kassörskan på Sofie och sa "you look pretty", pekade sen på mig och sa "and you look handsome". Tyvärr kunde vi inte säga likadant tillbaka så vi sa tack och gick.

Vi har även fått sett världens hårigaste öron. Ingen vacker syn men det var ganska kul. Svart och lockigt haha, vågade dock inte be om att få ta kort.

Kuala Lumpur

2013-11-15
Då var det ett tag sen ja, vi har haft fullt upp med shopping, shopping och lite annat smått och gott som Petronas Twin towers. Men mest shopping, till och med så att Joels gamla knän börjar ge vika. För er som inte hänger med så är vi nu i Malaysia och Kuala Lumpur, som vi vart sen i måndagskvälls. Smidigt och enkelt med två olika flyg tog vi oss från Cebu-Manila-KL. Hittade även boende väldigt snabbt. Ganska skönt att komma ifrån Filippinerna efter en månad i Landet. Väldigt fint ställe med mycket snälla och hjälpsamma människor men vi märkte att det finns en gräns även för sånt.

Här i KL tar vi oss runt med gratis bussar och pendeltåg. Båda sakerna är ganska underhållande, för när man åker buss är det inte fullt förrän det är FULLT. Man står så nära att man inte ens vinglar till när bussen svänger eller bromsar för det finns inte plats för det, packade sillar är rätt uttryck. På pendeltåg så kommer det fram killar och drar raggningsrepliker, härom dagen kom det fram en grabb i 14-15 årsåldern och frågar mig (Sofie)  följande; - "Are you a cop?"
- erhm, a cop?
- yeah, are you a cop?
- eh?  No?
- oh, because you called my eyes!
 Killen vänder sig sedan till Joel och frågar om jag är hans flickvän och säger sedan " good catch!"
Vi båda fick oss ett gott skratt och började fundera på ad han egentligen menade.

Imorgon, fredag, så ska vi åka buss upp till en ö som heter Langkawi, det är en bussresa på ca 5 timmar och båt i 2 (tror vi.. Det är alltid något som drar ut på tiden). Vi har bunkrat upp med lite av varje, som russin och torkad mango men även lite kex, oreos var relativt billiga här jämfört med Filippinerna.

Men nu ropar den stenhårda kudden på våra lagom trötta och något mjukare huvuden, och klockan blev som vanligt sådär mycket som den inte ska bli.. Får göra ett nytt försök med sov på bussen imorgon!

Awkward, finn ett fel. Hihi
B.O.D.B i ett köpcenter
Petronas Twin Towers
Sillarna

6 våningar med bara elektronik, de du Steffe Ekelöf!
Prutar kungen

China Town

Jingel Bells

2013-11-10
Tyfonen var över ganska snabbt i fredags, redan på kvällen hade det slutat blåsa. Just hos oss var det lugnt, självklart blåste det starka vindar och regnet öste ner men det kändes aldrig som att den riktiga tyfonen var här, vilket vi tackar gudarna för! Vi hade förväntat oss mycket värre och eftersom vi inte visste hur allvarligt det skulle bli så trodde vi hela tiden att det skulle bli värre. På kvällen när det hade avtagit så kunde vi inte riktigt pusta ut eftersom elen var borta och hotellet gick på generator så hade vi ingen mottagning på tvn, så vi kunde inte se några nyheter heller för att uppdatera oss om vart tyfonen var och om den gått vidare.

Nästa morgon, igår, så var det helt vindstilla när vi vaknade och solen sken faktiskt igenom de moln som fanns på himlen. Vi traskade iväg till SM mall igen för att titta igenom lite noggrannare. Vi båda hittade lite smått och gott medan vi virrade runt. Mitt i någonstans i köpcentret träffade vi på Patrik Ronström och hans flickvän Helena, skönt att höra lite gotländska igen!

För er som inte vet så har Filippinerna världens längsta jul, de börjar redan i september med att pynta och lyssna på julmusik och slutar inte förrän februari. Hela SM mall är fullt utrustad med julpynt, julmusik, tomtar, julgranar och ännu mer julpynt. Känns lite småfel  att ha så mycket jul omkring sig redan nu och speciellt när det är 30 grader om dagarna. Men man kan inte låta bli att bli sugen på lussebullar!!

Idag börjar förberedelserna till att åka till Malaysia, förberedelserna må va få, men tidskrävande. Nämligen att packa om väskan så att allt får plats.. Det börjar sakta men säkert bli mindre plats i väskan. Vi flyger på måndag vid 9 till Manilla, sedan vid 14 går flyget vidare till Malaysia, så vi kan lägga till ytterligare en dag i resdagar.

Dagens överlevare: Vi kom på i fredags att vi antingen har tur eller så har vi otur. För när vi nu varit i Filippinerna har det varit både jordbävning och världens starkaste tyfon, så antingen har vi tur som inte blivit drabbade av dem eller så har vi otur som faktiskt varit med om dem.
Fruktstund!

God jul på er!

Haiyan

2013-11-08
Tyfonen Haiyan är i Filippinerna nu och kommer att gå igenom Cebu, där vi befinner oss. Enligt nyheterna så kommer stormens öga att gå precis uppe vid norr, där ön Malapascua ligger, dit vi skulle åka men ångrade oss i sista stund. Cebu är också ganska mitt i tyfonen, men ska inte få samma vindstyrkor. Det ska vara den starkaste tyfonen som någonsin slagit till på land. Det har börjat regna och blåsa ganska bra nu, klockan är nästan 10 på förmiddagen men man vet inte riktigt om det är det värsta nu eller om det blir värre vindar. Ännu lite folk, bilar och mopeder ute men de senaste personerna vi sett med paraply har det inte gått så bra för. Det ser ut att bli en dag på hotellet idag och hoppas på att det är över snabbt och utan större skador. Lite läskigt att inte riktigt veta vad som händer och vad som kan hända, det är ju ingen van situation för oss direkt. Det gör nog inte saken bättre att det var jordbävning här omkring för några veckor sen men vi är ganska lugna. Nu gick elen också, men de har en reserv generator som är igång, vilket är tur för då har vi Disney Chanel som underhållning.

Igår var vi i ett shopping centrum som heter SM mall, det var liiiite större än vad vi trodde, faktiskt ganska mycket. Förut har vi bara sett marknadsstånd och någon enstaka affär, men här fanns det 4 våningar fyllda med märkeskläder, bilaffärer, tygaffärer, djuraffärer, bowlinghall och biosalonger. Vi gick runt på förmiddagen och insåg att vi behövde fler dagar till att förstå oss på upplägget och eftersom att vädret skulle vara dåligt hade vi all tid i världen. På kvällen såg vi bio också, vi 2 och kanske 7 andra i en mega stor salong, ganska oväntat eftersom det kryllar av folk överallt. Det blev filmen Thor 2, helt ok bra.

Vi uppdaterar när det händer något eller ikväll när tyfonen har gått vidare.  Ha det bra så länge och sköt om er!
Tappra människor som spänner fast plåttaket innan de värsta vindarna kommer!

Cebu

2013-11-06
Varför bryta trenden? Varför ha medgång och bara glida med? Nej, vi fortsätter i vårt gamla spår med att det inte riktigt blir som vi vill. Och att vara spontana är inget för oss för när vi ska göra något oväntat så blir det mer oväntat än vad vi väntade oss, ungefär som idag. Men vad gör väl det, bara att hitta på något annat. Det är ju aldrig tråkigt att kunna göra precis vad man vill, bara lite svårt att välja.

Vi tar det från början för den var väl ganska lyckad ändå.
Upp klockan halv 7, packa klart, käka frulle och vänta på vår taxi. Efter lite diskussion och pengapratande så kom vi tillslut iväg. Tanken var då att åka förbi ett ställe för att få se en av världens minsta apa, Tarsier, innan vi skulle ta båten tillbaka till Cebu efter den mer eller mindre korta och misslyckade vistelsen på Panglao. Vi fick se apan och två saker är säkert, liten är den (som en näve ungefär) och stora ögon har den (150 ggr större än människoögat i förhållande till kroppsstorleken). Rätt söt var den också:)
Sedan var det som sagt båt i 2 timmar. Väl framme i Cebu klockan kvart i 2 började vi fundera på om vi verkligen skulle åka till Malapascua eftersom det är tyfon varning här under helgen. En paradis ö där man ska sola och gotta sig kanske inte är så kul om det är moln och storm, så vi ville inte ta risken. Sola och bada hinner vi med både i Malaysia och Thailand. Men Cebu har inte heller varit så lockande efter allt man hört om staden, så efter mycket funderande, diskuterande, fram och tillbaka, hit och dit och så lite till, så spontanändrade vi hela planen. Inte likt oss men det kändes mest värt och klokast. Vi tog taxin till flygplatsen för att ändra flygbiljetterna och åka till Kuala Lumpur lite tidigare. Efter det bestämde vi oss gör att aldrig mer vara spontana eller ändra våra planer. Att ändra flygbiljetterna skulle kosta oss mer än vad vi redan hade betalat för dom. Att först betala biljetterna, sen betala dom en gång till och även ännu lite till för att åka tidigare kändes lite sisådär. Två timmar på en restaurang/café med mycket letande efter biljetter till alla olika länder och destinationer, sedan boende i Cebu bestämde vi oss för att vara kvar i staden. Ut till taxikön som var ca 100 personer lång, nej tack sa vi och gick tillbaka in till restaurangen för att äta mat. Lagom när vi var klara så var kön borta och efter lite felkörning av chaffisen hittade vi ett billigt och hyfsat ok boende som vi kollat in på internet. Så vi sitter nu i staden som alla varnat oss för att vara farlig, i staden där vi vet att tyfonen kommer att blåsa och där vi inte vet vad som finns att göra, istället för att vara på paradisön vi hela tiden planerat.

Efter lite sura och irriterade miner är vi nu glada och muntra och hoppas på att få göra lite utflykter och skoj här istället. Kanske ta oss ner till valhajarna eftersom det inte blev av sist. Vi gör ett nytt försök med flyget på måndag då vi har våra biljetter då.

Idag var även första gången någonsin vi suttit på raden längst fram på en konsert. När vi väntade på båten till Cebu så hade en förening för handikappade en liten spelning. Tre tondöva gitarrister spelade väldigt fint med ostämda gitarrer för alla passagerare. Skämtosido så var dom också blinda. I stundens hetta (svetten rann bokstavligen) så var det ganska  härligt med lite musik och lite bidrag fick dom allt.

Dagens lukt: trodde inte att det var möjligt, men det går tydligen att få tåbira i flipflop. Jag har nu tvingat in både Joel och flipflopen i duschen, för att iallafall få bort en av lukterna..

Mr. Bean på Disneychannel! Vi behöver nog inga utflykter!

Inte som planerat

2013-11-05
Inte längre några landkrabbor. Börjar få gälar och simhud mellan tårna, leker med fiskar och äter dom likaså. Vi föredrar färsk frukt istället för godis, och chips, vad är det? Livet har tagit en total vändning och allt är så spännande. Vi börjar kunna det där med att vara på resande fot, (även om man aldrig kan bli fullbordad och att man alltid lär sig något nytt), och inte ha något att luta oss emot, förutom en flygbiljett hem.
Planen för idag var egentligen att åka över till huvudön Bohol för att se Chocolate Hills, världens minsta apa och lite annat smått och gott. Men ingenting är förutsebart och det kan ändras fort. Igår pratade vi med en snubbe på stranden i nästan 20 min, tillslut var det bestämt att vi skiter i kullarna och apan för att åka med gubbens båt. Upp klockan 04.15, åka lite innan 5, se soluppgången från havet. Även åka förbi delfiner innan vi 2 timmar senare är framme vid Oslob för att dyka med valhajar. Hur grymt är inte det?! På vägen hem åker vi förbi några öar för att snorkla, se sköldpaddor och gå på en sandväg mitt i havet mellan 2 öar, sjukt fint och stora sköldpaddor!
Så hoppades vi att det skulle vara och så är det säkert också, vad vet vi? Som sagt så är inget förutsebart och som sagt så är vi i lite otakt med Filippinerna.. Vi kom iallafall upp 04.15, gick iväg för att åka lite innan 5. Mötte gubben på vägen, han kom fram vinkandes och berättade att han ställt in resan till valhajarna för att "kustvakten" sagt att det var en tyfon vid Oslob. Här var det fint väder, himlen var klar och vattnet var lugnt så det kändes lite märkligt. Riktigt, riktigt besvikna gick vi ner till stranden för att iallafall få se soluppgången för där fanns det ingen tyfon som förstörde. Vi som hade sett fram emot det så mycket. Vi ställde även in trippen till öarna och det för det var bara bonus när vi skulle se valhajarna. Istället blev det en solig halvdag på stranden, strosa runt lite och koppla av innan vi drar i morgon. Om nu inget annat händer förstås.

Dagens fuling: tur att försäljarna o Filippinerna inte kan svenska för då hade vi inte varit lika populära. Vi börjar tröttna ganska ordentligt på dem.

Soluppgång på Alona beach, ön Panglao tillhörande ön Bohol, utanför Cebu i Filippinerna. Solen vet vi inte vart den är ifrån men den var där idag.

Några timmar senare såg det ut såhär

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus